Een succesvolle onderneming runnen is helaas niet vanzelfsprekend. In deze blog wil ik graag zeven tips geven die je kunnen helpen om van je onderneming een groot succes te maken. Succes is misschien niet te garanderen, maar de tips helpen je wel om de juiste koers uit te zetten. De rest is aan jou!

1. Genereren van toekomstige kasstromen (cashflow).
We weten het allemaal. De aanwezigheid van voldoende financiële middelen (geld) om je huidige en toekomstige uitgaven te kunnen betalen is onmisbaar. Zonder deze financiële middelen (gezonde cashflow) zal je bedrijf niet succesvol worden. De eerste stap om inkomsten te genereren is het verkopen van producten en/ of diensten die de mensen willen kopen. Als er echter geen markt aanwezig is voor je product of service, kun je niet de inkomsten genereren die je bedrijf nodig heeft om te overleven. Ondernemers staan bekend als dromers. Zij proberen nieuwe grote ideeën te verkopen, al is hiervoor totaal geen vraag of markt. Onderzoek dus eerst of er voldoende vraag is alvorens heel veel tijd en geld te investeren in een product of dienst die niet verkocht wordt!

2. Je hebt een winstgevend businessmodel nodig.
Geweldig, je hebt een product of dienst die mensen willen kopen. Nu is het tijd om je bedrijfsmodel op stellen of juist te herzien! Kan je winst maken? Zal het inkomen dat je genereert met de verkoop van een product of dienst meer zijn dan de kosten van het runnen van een bedrijf? Zo niet, dan zal je bedrijf niet lang overleven. Bij het uitwerken van deze scenario’s is het een goede vuistregel om altijd je kosten te overschatten en je inkomsten te onderschatten. Lees ook mijn blog over: Is je nieuwe business wel levensvatbaar.

3. Sales begint bij een krachtige marketing!
Je hebt een product en/of dienst die mensen willen kopen en je hebt een succesvol bedrijfsmodel neergezet. Ga nu naar buiten en breng jezelf (de onderneming) op de markt! Dus al jouw uitingen zijn gericht op dat de mensen je leren kennen, je leuk gaan vinden én je gaan vertrouwen. Besteedt niet onnodig veel tijd aan het maken van planningen en het vervolmaken van je product of dienst. Geloof in jezelf! Door naar buiten te gaan leer je eigenlijk meer over de klant en jezelf. Door interactie en betrokkenheid creëer je vertrouwen. Dit is een van de belangrijkste sleutels tot succes.

4. Besteed je schaarse tijd aan uitstekende sales.
Omzet genereren is niet vanzelfsprekend! in loondienst is er niet altijd een rechtstreeks verband tussen je werkzaamheden, de bedrijfsinkomsten en de storting van je salaris op je bankrekening. Als ondernemer is je salaris rechtstreeks gerelateerd aan de waarde die je onderneming toevoegt aan de klanten. Je moet gefocust zijn en je tijd besteden aan het genereren van inkomsten. Hoe doe je dit? Bouw bruggen tussen de pijnen en verlangen van de klant. Echt essentieel als je moeiteloos wilt verkopen en omzet wilt genereren. Investeer dan ook in het verkrijgen van inzicht in de pijnen en verlangen. Dus sales is eigenlijk niks anders dan het bouwen van die brug, tussen de worsteling van jouw klant, naar datgene waar jouw klant behoefte aan heeft.

5. Zoek voortdurend naar manieren om de kosten laag te houden.
Je kosten zijn laag, je sluit meer deals en je besteedt je tijd verstandig met het genereren van inkomsten. Gefeliciteerd, je hebt een goede basis voor een succesvolle onderneming! Vergeet niet om goed bij te houden waar je geld naartoe gaat. Houdt bij wat je uitgeeft, waar je het aan uitgeeft en kijk of er manieren zijn om deze kosten te verlagen of de uitgaven efficiënter in te zetten. Hoe meer inkomsten de ondernemers krijgen, hoe minder zuinig ze worden. Houd in gedachten, hoe meer geld de deur uit gaat, hoe minder je geld in je bedrijf hebt voor het financieren van groei. Houd de uitgaven dus goed in de gaten! Zie mijn blog groeien en bloeien!

6. Meet je resultaten.
Als je de resultaten niet meet en volgt, dan is er geen ander manier om te bepalen of wat je doet echt werkt. Naarmate het bedrijf groeit, kun je een medewerker in dienst nemen, je productlijn wijzigen, een nieuwe advertentiecampagne starten, enz. Heeft deze nieuwe medewerker je omzet en, of winstmarge verhoogd? Hebben de wijzigingen in je productlijn je geholpen meer omzet te creëren? Hebben de nieuwe reclamecampagnes nieuwe klanten opgeleverd? Zonder de resultaten van deze wijzigingen te volgen en te meten, heb je geen idee of je beleid en strategieën ook daadwerkelijk hebben gewerkt. Dat betekent dat je geld kunt verspillen en het niet eens weet. Of aan de andere kant, je zou een goudmijn kunnen hebben zonder dit te weten!

7. Leer van andere succesvolle ondernemers.
Omring jezelf met mensen die zijn waar je wilt zijn. Het is niet nodig om je tijd te besteden aan het opnieuw uitvinden van het wiel. Je kunt leren van hun fouten en van hun successen. Neem die kennis en ga verder met je eigen bedrijf! Overweeg een zakelijke coach/ bedrijfsadviseur! Zoek iemand die heeft gedaan wat je wilt doen. Ze kunnen je tips geven en je verantwoordelijk houden voor je eigen doelen.

Sanacount is een jong bedrijf met ervaren bedrijfsadviseurs, met een breed netwerk met succesvolle zakelijke coaches/ ondernemers. Wil je meer weten over hoe wij onze klanten ondersteunen bij hun succesvolle onderneming? Neem dan contact op met onze bedrijfsadviseurs.

Bc. Ertug Kosmaci RB Senior Bedrijfsadviseur

Share This Post:
Alt

Admin

Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.


Related Posts