Je hebt een super idee. Een product of een dienst die 100% gaat slagen, toch? Na veel nadenken besluit je om je lang gekoesterd wens in vervulling te laten gaan: je start je eigen bedrijf. Je neemt ontslag en wordt eigen baas. Maar wordt je onderneming wel echt een groot succes? Heb je dit wel voldoende onderzocht?

Hieronder geef ik graag 6 tips mee om je plan levensvatbaar te maken:
 

  • Wees bekend met de (bestaande) markten waarin je wil opereren. Vergaar zoveel mogelijk kennis over de markt/ industrie, je concurrenten, de marketingtrends, demografie, de geschiedenis en de toekomst van de markt. Maak gebruik van de DESTEP- analyse. DESTEP staat voor demografische, economische, sociaal-culturele, technologische, ecologische en politiek-juridische factoren. Deze analyse helpt je je om de niet beïnvloedbare elementen en de kansen en bedreigingen rondom een markt in kaart te brengen.
     
  • Erken je sterke en zwakke punten en zet dit af in kansen en bedreigingen om je onderneming te starten (SWOT analyse).
     
  • Start een onderzoek met als doel het verkennen van je markt (op wie moet ik me richten?) om vast te stellen of je businessplan levensvatbaar is. Belangrijk hierbij is gedrag en behoefte van de uiteindelijke klant.
     
  • Ga gericht op je doelgroep af. Bijvoorbeeld via online en offline marketing. Maak ze warm voor je product of dienst en start met het creëren van een klantenlijst. Eenvoud is hierbij van belang. Zet bijvoorbeeld geen grote website op maar een korte informatiepagina met een contactformulier. Zoek naar geïnteresseerde en houdt ze periodiek goed op de hoogte van de ontwikkelingen van de product of dienst. 
     
  • Creëer een informele groep die bestaat uit de gewenste cliëntsoorten. Leer ze kennen. Wat voor ontwikkelingen zijn er in de markt? Hoe gebruiken ze nu de diensten of producten. En hoe vaak? Wat kan beter en wat is al goed?
     
  • Vraag om feedback. Ga goed om met kritiek en sta open voor suggesties. Leer van je omgeving, de dienst of je product. Uiteindelijk valideer je je ondernemingsplan. Investeer daarna pas je zeldzame tijd en financiële middelen om je onderneming tot een succes te maken.
     

Voor advies en ondersteuning bij het opzetten van jouw bedrijf kun je terecht bij de bedrijfsadviseurs van Sanacount.

Bc.Ertug Kosmaci RB - Senior Bedrijfsadviseur

Share This Post:
Alt

Admin

Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.


Related Posts